Thursday, December 22, 2011

Upgrade to rig ICOM IC2720H

akhirnya aku berjaya gak menyambar satu rig @ kotak hitam brand ICOM model ic2720H. Ini kerana aku agak tertekan menggunakan handy apabila keudara selalu dapat RX tp xboleh nak TX. Betul cakap otai2 radio nak maju dalam hobi ni kene la upgrade device kita. Jaluran dah ada pandai2 la kita nak mencarinya.
Walaupun model ni dah discontinue dan aku dapat adalah stock terakhir dalam simpanan kat kedai tu tapi performance dia agak memberangsangkan. Lagipun support kedai yang jual boleh dipercayai
Nak dijadikan citer ada gak 2-3 org tanya stock yg sama kat kedai tu tapi diorg tak jumpa. Mungkin dah rezeki aku time aku dtg tiba2 diorg baru jumpa stock tu.
Kenapa aku beli gak? Sebab aku nak rig yg dual monitor yang murah dan ini je yang murah setakat ni. Terpaksa amik dual band gak sbb takda rig single band dual monitor.

Spec die:
- Dual band dual monitor. V,V U,U V,U
- Kuasa pancaran VHF >50W>15W>5W UHF >35W>15W>5W.
- 212 memory channel. - cukuplah utk beginner macam aku.
- Panel separate boleh letak ikut suka. Ada kipas depan belakang.
Lain2 spec korang boleh search dalam internet.
Kurangnya die
- tak boleh nak save nama cuma tunjuk frequensi jer...
- takda GPS macam model baru, ada aku kesah janji dpt memancar

Dah pasang barulah lega boleh memancar dgn rakan2 jaluran komersial TDM (komersial je .. 9W2 belum ada lagi) yang mana repeater dia berada di Telapak Buruk, N.Sembilan.
Tak lupa ucapan tima kasih pada MdShaari TDM E-MS / EOCM536 kerana sudi membantu dalam pemasangan rig kt dalam mobile kita.

gambar sekitar pemasangan, lupa nak ambil dari awal sbb teruja sgt hehehe



No comments:

ceritera